Jindřichohradecká úzkokolejka
Poslední úzkorozchodná železnice v Čechách, po které jezdí parní lokomotiva. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka, dráha má rozchod pouhých 760 mm (v Česku je dnes normální rozchod 1435 mm). Trať z JH do Nové Bystřice je dlouhá 33 km, z JH do Obrataně měří zase 46 km.
Obě tratě, Jindřichův Hradec – Nová Bystřice i Jindřichův Hradec – Obrataň, dodnes slouží ke klasické osobní a nákladní dopravě. Jsou však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Trať do Nové Bystřice je dlouhá 33 km, severní větev úzkokolejky do Obrataně měří 46 km.
Parní vlaky vyjíždí na úzkokolejky od května do září, motoráčky jsou v provozu celý rok. Ve všech vlacích je povolena přeprava kol, většina zastávek je na znamení. Jízdenky se vydávají ve vlaku a ve stanicích J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. Lipou, Černovice u Tábora a Nová Bystřice. Na trati neplatí komerční slevy ČD.
Nově můžete navštívit Regionální muzeum úzkokolejné dráhy
První část
Stálá muzejní expozice je rozdělena do dvou částí. V přízemí nádražní budovy najdete autenticky zařízenou dopravní kancelář z období 1. republiky. V originálních muzejních vitrínách z 20. let 20. století je ve vedlejší místnosti instalována vlastní expozice, která ve fotografiích, dobových kartografických a písemných dokumentech i drobných artefaktech zachycuje vývoj jindřichohradeckých a gmündských úzkokolejek a neúspěšné pokusy o jejich propojení.
V další místnosti uvidíte tiskařský stroj na výrobu Edmonsonových lepenkových jízdenek značky Goebl z roku 1895.
Ve vstupním prostoru bývalé čekárny lze vedle vstupenek zakoupit rovněž jízdenky na parní i motorové osobní vlaky do Jindřichova Hradce. Vystaveny jsou zde také služební čepice drážních zaměstnanců a svítilny výpravčích z celého 20. století.
Druhá část
Druhá část expozice je umístěna v nedaleké budově bývalé výtopny z roku 1897. Zde si můžete prohlédnout pro místní dráhy typické nákladní vozy.
V zadní části pravé lodi výtopny je rekonstruována dílna, kde se prováděla běžná údržba vozů i lokomotiv. Na informačních tabulích se dále seznámíte s historií vozového parku a se způsoby označování úzkorozchodných vozidel. K levé lodi výtopny přiléhá budova vodárny, která dosud slouží ke zbrojení parních lokomotiv vodou.
V jejím přízemí je instalována expozice návěstidel.